Aktualności

Premie i benefity w zakupach – barometr dojrzałości funkcji zakupowej | Big Fish Sp. z o.o.
22.10.2025

Premie i benefity w zakupach – barometr dojrzałości funkcji zakupowej

Artykuł powstał na podstawie wyników ankiety zakupowej Big Fish Polska 2025 r. w którym wzięło udział około 600 profesjonalistów zakupowych z całej Polski – od specjalistów po dyrektorów i liderów kategorii. To przekrój środowiska reprezentujący zarówno firmy polskie, jak i globalne korporacje działające na rynkach regionalnych i międzynarodowych. Najliczniejszą grupę stanowili managerowie i kierownicy zakupów oraz category managerowie i liderzy bez zespołu. Wśród respondentów znaleźli się także specjaliści i starsi specjaliści ds. zakupów oraz dyrektorzy i CPO – Chief Procurement Officers.

Category Manager  bez zespołu ale z budżetem większym niż niejeden dział marketingu. Czyli o tym ile naprawdę zarabiają Category Managerowie w Polsce | Big Fish Sp. z o.o.
09.09.2025

Category Manager bez zespołu ale z budżetem większym niż niejeden dział marketingu. Czyli o tym ile naprawdę zarabiają Category Managerowie w Polsce

Ile naprawdę zarabiają Category Managerowie w Polsce? Wyniki ogólnopolskiej ankiety Big Fish Polska 2025, w której wzięło udział ponad 500 osób z działów zakupów, pozwalają przyjrzeć się wynagrodzeniom Category Managerów – i, co ważniejsze, czynnikom, które za nimi stoją. To stanowisko, które choć z nazwy brzmi menedżersko, w praktyce bywa bardzo różnie interpretowane – w zależności od firmy, struktury i zakresu odpowiedzialności. Dla jednych to samodzielna rola strategiczna z wpływem na globalne kontrakty, dla innych – funkcja operacyjna lub taktyczna bez realnego wpływu na decyzje biznesowe. Niezależnie jednak od struktury organizacyjnej, Category Managerowie coraz częściej pełnią funkcje, które w wielu firmach przypisuje się wyższym szczeblom zarządzania. Negocjują umowy warte dziesiątki milionów Euro, współpracują z działami finansów, R&D i zarządami, zarządzają strategicznymi kategoriami zakupowymi i realnie wpływają na wynik finansowy firmy.

Ile naprawdę zarabiają specjaliści i starsi specjaliści ds. zakupów w Polsce? | Big Fish Sp. z o.o.
07.08.2025

Ile naprawdę zarabiają specjaliści i starsi specjaliści ds. zakupów w Polsce?

Wyniki ankiety Big Fish Polska 2025, w której wzięło udział ponad 500 osób z działu zakupów, pokazują ogromne zróżnicowanie wynagrodzeń – nawet na tym samym stanowisku. Co je różnicuje? Przede wszystkim: lokalizacja, wielkość firmy oraz zakres odpowiedzialności.

„EBITDA zaczyna się od wiedzy – rola uczenia się w transformacji zakupów” | Big Fish Sp. z o.o.
08.07.2025

„EBITDA zaczyna się od wiedzy – rola uczenia się w transformacji zakupów”

W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym ciągłe uczenie się stanowi klucz do utrzymania konkurencyjności. Zakres wymaganych umiejętności szybko ewoluuje – według danych LinkedIn od 2015 roku zestaw kompetencji potrzebnych na rynku zmienił się o 25%, a do 2027 ta zmiana sięgnie 50% .

Nowe typy stanowisk i kompetencji w zakupach: wykorzystanie sztucznej inteligencji | Big Fish Sp. z o.o.
03.04.2025

Nowe typy stanowisk i kompetencji w zakupach: wykorzystanie sztucznej inteligencji

Sprawne zarządzanie karierą w obszarze zakupów wymaga stałego monitorowania bieżących trendów kompetencyjnych. Aby sprostać oczekiwaniom kandydatów, którzy świadomie kształtują swój rozwój zawodowy oraz dążą do zapewnienia sobie stabilnego zatrudnienia, nieustannie analizujemy potrzeby rynkowe oraz kierunki, w jakich zmienia się rola działów zakupów. Nasza analiza kompetencji i stanowisk zakupowych skupia się na roli sztucznej inteligencji w tym obszarze.

Negocjacje – wyzwanie czy szansa? Jak kupcy mogą stać się skutecznymi negocjatorami | Big Fish Sp. z o.o.
24.03.2025

Negocjacje – wyzwanie czy szansa? Jak kupcy mogą stać się skutecznymi negocjatorami

Negocjacje to jeden z kluczowych elementów pracy kupca. W idealnym świecie to proces, w którym obie strony dochodzą do porozumienia, znajdując rozwiązanie korzystne dla wszystkich. W rzeczywistości jednak często wyglądają inaczej – dostawcy mają swoją strategię, narzucają warunki, stosują presję cenową i techniki manipulacyjne, a kupiec musi znaleźć sposób, by nie tylko uzyskać lepsze warunki, ale także budować długofalowe relacje. Nie każdy czuje się w tej roli komfortowo. Wiele osób obawia się, że negocjacje to walka, w której wygrywa tylko jedna strona, albo są przekonane, że skuteczny negocjator to ktoś, kto urodził się z „darem przekonywania”. Nic bardziej mylnego. Negocjacji można się nauczyć – ale wymaga to zmiany podejścia i zdobycia konkretnych narzędzi, które pozwolą prowadzić rozmowy w sposób świadomy i skuteczny.

Ankieta Big Fish Polska dla pracowników działu zakupów | Big Fish Sp. z o.o.
12.03.2025

Ankieta Big Fish Polska dla pracowników działu zakupów

Weź udział w największym badaniu działów zakupów w Polsce! Jak wygląda sytuacja działów zakupów w Polsce? Jakie są ich największe wyzwania? Jak kształtują się zarobki na poszczególnych stanowiskach?

AI w zakupach | Big Fish Sp. z o.o.
07.11.2024

AI w zakupach

Automatyzacja i cyfryzacja działów zakupów stały się coraz bardziej rozpowszechnione dzięki postępom w technologiach takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe, big data, oraz robotyzacja procesów biznesowych (RPA). Te technologie rewolucjonizują sposób, w jaki organizacje zarządzają łańcuchami dostaw, od identyfikacji potrzeb zakupowych po finalizację transakcji z dostawcami. Tradycyjnie, procesy zakupowe wymagały znacznego zaangażowania ludzkiego na każdym etapie — od negocjacji warunków, przez analizę ofert, aż po zarządzanie umowami i relacjami z dostawcami. Automatyzacja przynosi narzędzia, które mogą przeprowadzać analizę danych dużo szybciej i dokładniej niż człowiek, przetwarzając ogromne ilości informacji, by identyfikować trendy, przewidywać ryzyka i sugerować optymalne decyzje zakupowe.