Obecny świat, w którym rzeczy dzieją się bardzo dynamicznie, wymaga specyficznych kompetencji od menedżerów, jak i pracowników. Jest to: odporność psychiczna, kreatywność, praca zespołowa oparta na postawie wygrana - wygrana, umiejętność łagodzenia i rozwiązywania konfliktów, wyciąganie wniosków z popełnianych błędów i wcielanie w życie innowacyjnych rozwiązań. Istotna jest również umiejętność pozyskiwania, przetwarzania informacji i ich właściwego wykorzystania w sposób wieloaspektowy i systemowy. Kompetencje te wynikają z oczekiwań otaczającej nas rzeczywistości, nazywanej światem VUCA, którą cechuje: "zmienność" (Volatility), "nieprzewidywalność" (Uncertainty), "złożoność" (Complexity) i "niejednoznaczność" (Ambiguity). Badania i praktyka wykazują, że efektywniej pracują menedżerowie i pracownicy, którzy w sytuacjach kryzysowych potrafią zachować zimną krew – zapanować nad stresem i emocjami. Jak się okazuje, spokój można wytrenować. Cenne są osoby, które potrafią myśleć twórczo w sytuacji kryzysowej i zarazem nie boją się pracy zespołowej. Tym samym warto podkreślić, że nie oznacza to wyparcia się indywidualności. Chodzi raczej o wspólne działanie i nie konfliktowość w sytuacjach, gdy jest to niezbędne. Nie bez znaczenia jest także umiejętność wyciągania wniosków i wcielanie ich w życie, gdy trudna sytuacja zostanie zażegnana. Dużą wartość przykłada się także do umiejętnego pozyskiwania informacji, ich interpretowania i właściwego wykorzystywania.
Proponowany program szkolenia
I. Świat VUCA jako wyzwanie dla menedżera – wprowadzenie
- Czym jest świat VUCA?
- Świat VUCA w zakupach
- Czy instytucje również funkcjonują w świecie VUCA?
- Jakie kompetencje menedżerskie i pracownicze są niezbędne we współczesnej rzeczywistości?
- Kultura organizacyjna w świecie VUCA
II. Komunikacja jako warunek dobrej współpracy
- Komunikowanie z perspektywy różnych stylów poznawczych i typów osobowości
- Mechanizmy i błędy poznawcze w komunikacji
- Dbanie o przepływ informacji – kluczowe zadanie menedżera
- Pro aktywność w komunikacji – czyli jak każdy pracownik powinien działać?
III. Konflikt czyli co?
- Koło konfliktu Christopher'a W. Moora – typologia konfliktów
- Współczesne podejście do konfliktu
- Wykorzystanie modeli koncepcji analizy transakcyjnej (AT) do zrozumienia konfliktu i poszukiwania ich skutecznego rozwiązania (analiza transakcji, czyli przebiegu i charakteru komunikacji, gry psychologiczne w organizacji, dyskontowanie problemów i ich konsekwencje)
IV. Zarządzanie relacjami w zespole – wg koncepcji Analizy Transakcyjnej
- Model osobowości PAC (Rodzic - Dorosły - Dziecko)
- Analiza transakcji w zespole
- Rola menedżera w budowaniu transakcji Dorosły - Dorosły
- Egogram osobisty i zespołowy – czyli jak budować relacje oparte na szacunku i partnerstwie
V. Kontrola stresu w sytuacjach zawodowych
- Najczęstsze przyczyny stresu w pracy
- Zapobieganie sytuacjom stresującym
- Proste techniki uwalniania stresu
VI. Praca na różnicy - motywowanie zespołów różnorodnych
- Praca z pokoleniem millenialsów (pokolenie Y)
- Praca w zespołach wielopokoleniowych
- Płeć mózgu w zarządzaniu – mity i rzeczywistość na temat różnic płci w pracy
Trenerzy Big Fish dostarczający twardą wiedzą zakupową to osoby aktywne zawodowe związane z zakupami od ponad 20 lub więcej lat. Posiadają doświadczenie w dużych międzynarodowych koncernach, zarządzając zakupami o zasięgu (lokalnym, regionalnym, globalnym). Eksperci z nami współpracujący posiadają praktykę zarówno w zarządzaniu kategoriami pośrednimi jak i bezpośrednio produkcyjnymi. Szkolenia Big Fish oprócz wiedzy czysto zakupowej zawierają elementy podnoszące kompetencje miękkie, dlatego często prowadzone są w tandemach - doświadczony kupiec/lider/manager zakupów + psycholog biznesu. Klientom którzy będą zainteresowani naszymi usługami udostępnimy pełne sylwetki trenerów dedykowanych do danego programu szkoleniowego.