4 etapy poszukiwania pracy: jak jej skutecznie szukać i nie popaść w depresję

4 etapy poszukiwania pracy: jak jej skutecznie szukać i nie popaść w depresję | Big Fish Sp. z o.o.
21.09.2021

4 etapy poszukiwania pracy: jak jej skutecznie szukać i nie popaść w depresję

Z analiz rynkowych wynika, że podczas życia kilkakrotnie zmienimy pracę. Pracując od kilku lat w rekrutacji jestem skłonny uwierzyć, że czasy gdy pracownik spędzał całe swoje życie zawodowe w jednej firmie, instytucji czy urzędzie bezpowrotnie minęły.

Powody rozwiązania stosunku pracy bywają różne i oczywiście do idealnej sytuacji należałoby zaliczyć taką, w której sami dokonaliśmy wyboru i płynnie objęliśmy nowe, w pełni satysfakcjonujące nas stanowisko w wymarzonej firmie. Niestety często scenariusze bywają mniej optymistyczne: otrzymujemy wypowiedzenie i chcąc nie chcąc musimy rozpocząć poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia. Nie ma co ukrywać, sytuacja z pewnością do komfortowych nie należy, zaraz wpłynie ostatnia wypłata, a oszczędności zaczną się kurczyć. Niby przeglądamy portale pracy, wysyłamy dziesiątki CV, ale rezultatów brak, na mailu tylko nowy spam, telefonują już do nas jedynie pracownicy call center, znajomi także jakoś przycichli. Z czasem nasza samoocena spada, często czujemy się bezsilni, zdemotywowani, wręcz sparaliżowani.

Staramy się szybko znaleźć zatrudnienie, złapać na nowo grunt pod nogami, często by zapewnić płynność finansową, odetchnąć i mieć wrażenie stabilności. Wmawiamy sobie, że później przyjdzie czas na analizy, planowanie czy zarządzanie karierą, skupienie się na sobie i swoich potrzebach. Jeśli nawet uda się stosunkowo szybko nawiązać współpracę z nowym pracodawcą, często historia się powtarza, szybko… szybko, CV, byle gdzie, byle jak, byle gdzieś się zaczepić. Stajemy się niewolnikami swoich własnych, często nieprzemyślanych decyzji, chaotycznych działań opartych na błędnym przekonaniu, że nie mamy zbyt wielkiego wpływu na otaczającą nas rzeczywistość. Uważamy, że światem rządzą mafie, „kolesiostwo”, gdzie promuje się miernoty czy ludzi bez kręgosłupa moralnego.

Osobiście, jestem zdania że problem może leżeć w metodzie jaką obieramy, gdy rozstaniemy się z pracodawcą i rozpoczynamy poszukiwania kolejnego. Dlatego pozwoliłem sobie spisać, jak według mnie powinien wyglądać proces poszukiwania pracy.

ETAP I Analiza i synteza

• Czy praca jaką wykonywaliśmy była tą spełniającą nasze oczekiwania? Zróbmy solidny bilans plusów i minusów.

• Jeśli doszliśmy do wniosku, że poprzednia praca nie spełniała naszych oczekiwań, zdefiniujmy co chcielibyśmy robić. Warto jest poprzeć nasze przemyślenia tzw. Informal Interview (1).

• Skonfrontujmy nasze oczekiwania z rzeczywistością tj. wynagrodzenie proponowane na danym stanowisku, przewidywania co do przyszłości branży, wartości jakimi kierują się pracodawcy, ilość ewentualnych podróży służbowych, dodatki do pensji, rotacja, możliwości rozwoju itd.

• Skoro wiemy już jaka praca byłaby tą wymarzoną, sprawdźmy jakie są najczęstsze wymagania na stanowiskach nas interesujących.

• Skonfrontujmy oczekiwania pracodawców z naszymi doświadczeniami. Z pewnością posiadamy tzw. umiejętności transferowalne czyli mogące być wykorzystane na różnych stanowiskach.

• Jeśli nie posiadamy doświadczenia w danej branży czy konkretnym stanowisku rozważmy zrobienie „kroku w tył”, by uzupełnić braki lub/i zdobyć niezbędne doświadczenie.

• Przeanalizujmy nasze mocne i słabe strony. Przygotujmy przykłady potwierdzające naszą analizę. Zastanówmy się co nas wyróżnia na rynku pracy, dlaczego ktoś miałby nawiązać z nami współpracę. Pomocny może tu być test Gallupa (2), by określić drzemiące w nas talenty.

• Zastanówmy się nad alternatywnymi stanowiskami.

• Nie popełniajmy błędów innych (3).

Zakładając, że wiemy już w jakiej branży i na jakim stanowisku chcielibyśmy pracować, wiemy jakie są nasze oczekiwania, także te pozapłacowe, a także jesteśmy świadomi oczekiwań pracodawców, naszych doświadczeń oraz mocnych stron, możemy przejść do kolejnego etapu.


ETAP II (Działania operacyjne)

Zaktualizujmy/stwórzmy:

• Profesjonalne dokumenty aplikacyjne (4) także project portfolio (5) oraz tzw. Cover mail (6) i elevator pitch (7).

• Profile na portalach społecznościowo-biznesowych.


Sporządźmy:

• Listę Agencji Doradztwa Personalnego, które specjalizują się w rekrutacji na stanowiska będące

w kręgu naszych zainteresowań i działają na terenie, który nas interesuje.

• Listę portali pracy lub integratorów ogłoszeń, gdzie pojawiają się ogłoszenia na stanowiska będące w kręgu naszych zainteresowań.

• Listę firm, w których chcielibyśmy pracować. Zbierzmy informacje na ich temat.

• Listę kontaktów biznesowych oraz znajomych, którzy być może będą mogli być pomocni

w naszych poszukiwaniach.

• Plik Excel, który pomoże nam w ustrukturyzowaniu naszych działań, z podziałem na aplikacje wysłane bezpośrednio do pracodawców, do Agencji rekrutacyjnych czy aktywności dzięki naszemu networkowi.

• Listę kursów, szkoleń itd., dzięki którym będziemy mogli nabyć nową, bądź pogłębić już posiadaną wiedzę.

• Listę stowarzyszeń/organizacji, do których moglibyśmy dołączyć w związku ze specyfiką pracy.


Przećwiczmy:

• Rozmowę z rekruterem/headhunterem (8), która będzie nieunikniona. Wyeliminujmy błędy.


Jeśli postąpiliśmy zgodnie ze wskazówkami, dysponujemy wiedzą i zapleczem potrzebnym do działania.


ETAP III Działanie

• Dołączmy nasze CV do baz danych portali pracy oraz zapiszmy się na tzw. Job Alerty.

• Przeglądajmy ogłoszenia na portalach pracy, portalach społecznościowo-biznesowych, branżowych, stronach firmowych itd. Aplikujmy upewniając się, że spełniamy większość oczekiwań, modyfikujmy zarówno CV, jak i List Motywacyjny pod konkretna ofertę.

• Coraz więcej pracodawców na swoich stronach zamieszcza zakładkę „praca”. O ile istnieje taka możliwość warto zatem przesłać swoje CV do bazy kandydatów konkretnych firm.

• Zwiększmy aktywność na portalach społecznościowo-biznesowych tj. dołączmy do grup tematycznych, chłońmy wiedzę, wymieniajmy się doświadczeniami, nawiązujmy nowe kontakty.

• „Śledźmy” (na portalach) firmy, którymi potencjalnie jesteśmy zainteresowani oraz wyślijmy cover maile do pracowników działu HR i managerów działów nas interesujących.

• Nawiążmy kontakt z rekruterami z Agencji Doradztwa Personalnego, którzy specjalizują się w rekrutacji na stanowiska nas interesujące. Im także warto przesłać cover maila wraz z dokumentami aplikacyjnymi.

• Skontaktujmy się z naszymi znajomymi, dajmy im jasną informację czego poszukujemy, jaka może być nasza wartość dodana i poprośmy o informacje czy są w stanie dać nam kontakt do osób zajmujących się w ich firmach rekrutacją. Pokażmy im listę firm, w których chcielibyśmy pracować, może dzięki ich networkowi uda się nam dotrzeć do osób decyzyjnych.


Jeśli poświęcimy czas i energię na postępowanie zgodnie ze wskazówkami, nie pozostanie nam już nic poza wykorzystaniem rezultatów naszej pracy.


ETAP IV Wykorzystanie efektów

• Przygotowujmy się do rozmów rekrutacyjnych na każdym z etapów.

• Rozwijajmy i zarządzajmy relacjami z nowo poznanymi osobami.

• Budujmy swój profesjonalny wizerunek.

• Inwestujmy w siebie, zdobywajmy nową wiedzę, budujmy network.

• Traktujmy innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.

• Świadomie zarządzajmy własna karierą (9).


Jako doradca zawodowy współpracuję z różnymi osobami, tymi dopiero wchodzącymi na rynek, jak i tymi, którzy im powoli będą ustępować miejsca, specjalistami, menedżerami, dyrektorami, mieszkańcami miast i miasteczek, przedstawicielami różnych branż i zawodów.

Okres poszukiwania pracy jest trudny dla każdego. Praca, jaka by nie była, jest ważnym elementem naszego życia. Jest przełożony, nad nim kolejny, koledzy i koleżanki, pracownicy innych działów, wielkie i małe strategie, kalkulacje, cele, jesteśmy częścią całości, odpowiadamy za pewien „odcinek frontu”. Bez niej czujemy się wyjęci z naturalnego środowiska. A tu nagle musimy być odpowiedzialni za „swoją firmę” – siebie w nieco szerszym zakresie, musimy zająć się planowaniem, marketingiem i sprzedażą. Musimy „sprzedać siebie”, zaproponować nasze „usługi” (czyli kompetencje jakie posiadamy, odpowiednio je „opakować” (opisać i zakomunikować), uzasadnić dlaczego warto z nich skorzystać i dotrzeć do grona potencjalnych klientów (pracodawców).

Metoda procesu poszukiwania pracy (czy zarządzania własną karierą), którą opisałem z pewnością nie wyczerpuje tematu, jest wiele wątków pobocznych i obszarów, na które należałoby zwrócić szczególna uwagę. Mam jednak nadzieję, że ten pakiet informacji niektórym uporządkuje wiedzę i kolejne działania w tak ciężkim czasie, jakim jest zmiana pracy. Powodzenia.


Słowniczek:

(1) Informal Interview: Wywiad, nieformalna rozmowa, mająca na celu zdobycie informacji pomocnych np. w przygotowaniu do rozmowy rekrutacyjnej np. z osobami pracującymi w danej firmie, branży, na podobnym stanowisku.

(2) http://bit.ly/1PCw30b Instytut Gallupa na przestrzeni 40 lat na świecie przebadał ponad 40 milionów ludzi diagnozując 34 talenty. Każdy z nas ma ich 5, są one niezmienne przez całe nasze życie i pomagają w wyborze najlepszej ścieżki zawodowej. Dzięki zdefiniowanym talentom mogą pomóc pracodawcy przy przydzielaniu poszczególnych zadań pracownikom. www.gallupstrengthscenter.com

(3) Błędy w poszukiwaniu pracy: http://bit.ly/1Qr6r6d

(4) Podsumowanie zawodowe: http://bit.ly/1Rpcdua Kluczowe kompetencje: http://bit.ly/1SfNoBK Obowiązki: http://bit.ly/1XifWtM

(5) Project Portfolio: http://bit.ly/23WJXUx

(6) Cover mail: Treść maila, w którym wysyłamy nasze dokumenty aplikacyjne, mająca na celu zainteresować adresata naszą osobą.

(7) Elevator pitch: Jest to krótka wypowiedź na temat naszych kompetencji, mająca zainteresować rozmówcę naszą osobą.

(8) Efektywna współpraca z Headhunterem: http://bit.ly/1SIc3Q2

(9) Zarządzanie własną karierą:  http://bit.ly/23WN7rx


Autor: Michał Piątkowski (Recruitment & Training Project Manager - Big Fish, Partner - Ready to Jump)

  • Menedżer ds. rekrutacji i szkoleń/ Doradca ds. Kariery z ponad 8 - letnim doświadczeniem w lokalnych i międzynarodowych firmach z sektora rekrutacja, doradztwo oraz szkolenia.
  • Opracowywał ścieżki karier, doradzał i coachował specjalistów oraz managerów wyższego szczebla.
  • Współtwórca programu "Zarządzanie karierą w zakupach" realizowanego na Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz programu "Career Management in Purchasing".
  • Absolwent Studiów Podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej kierunku Doradztwo Zawodowe, Kierowanie Rozwojem i Coaching.
  • Dyplomowany Asesor - Akademia Asesora Ernst & Young (AC/DC "Procesy oceny kompetencji", "Budowanie modeli kompetencyjnych", "Projektowanie zadań badawczych", "Diagnoza kompetencji", "Prowadzenie sesji DC", "Przekazywanie informacji zwrotnych")
  • Trener programu "Spadochron". Licencja uprawniająca do prowadzenia zajęć metodą "Spadochron" dla osób planujących rozwój kariery.
  • Przeprowadził kilkaset indywidualnych projektów doradczych związanych z zarządzaniem karierą, efektywnym poszukiwaniem pracy oraz przygotowań do rozmów rekrutacyjnych dla klientów z branż: HR, produkcja, motoryzacja, FMCG, farmacja, kosmetyka, handel, zakupy, outsourcing, consulting, logistyka, transport, energetyka, IT, marketing.