Oszczędności to jeden z najważniejszych wskaźników efektywności obszaru zakupowego. Podczas naszego warsztatu omawiamy poszczególne metody generowania oszczędności w zależności od strategii kategorii. Wskazujemy potencjały do generowania szybkich oszczędności, szczegółowo omawiamy modele kosztowe.Podczas szkolenia proponujemy szereg narzędzi takich jak m.in. model RACI, Power-Interest Matrix, analiza STP, Technika 5W, Macierz Kraljic’a. Omawiamy szczegółowo szereg analiz, które mogą zostać wykorzystane już następnego dnia w pracy.
Proponowany program szkolenia
I Generowanie oszczędności jako projekt
- Budowanie grupy projektowej
- Współpraca z interesariuszami (RACI, mapa klienta wewnętrznego, Power-Interest Matrix, plan komunikacji, analiza STP)
- Komunikowanie zamian
II Ustalanie celów zakupowych
- Segmentacja celów w kontekście wpływu na biznes i łatwości wprowadzenia
- Segmentacja projektów (typ, poziom zaangażowania, czas wdrożenia)
III. Generowanie oszczędności – analiza popytu
- Technika 5W
- Zasada Pareto, metoda ABC, zasada 80/20
- Macierz Kraljic’a
IV Generowanie oszczędności – analiza podaży
- Mapa relacji z dostawcą
- Analiza PESTLE
- Analiza 5 Sił Portera
- Analiza SWOT
V Generowanie oszczędności – analiza procesu
- Modelowanie koszowe
- TCO
- Analiza łańcucha wartości
VI Lean sourcing
- Informacje o dostawcy
- Zrozumienie łańcucha wartości
- 5 WHY
- Ustalanie możliwych do osiągnięcia oszczędności
- Zrozumienie czynników kosztowych
- Wpływ działań odbiorcy na koszty dostawcy
- Lean vs. Agile
VII Generowanie oszczędności – 7 dźwigni zakupowych
- Atak na cenę vs. atak na koszty
- Zarządzanie ceną
- Kontraktowanie oszczędności
VIII Zarządzanie ryzykiem
- Identyfikacja zagrożeń
- Szacowanie ryzyka (prawdopodobieństwo, stopień dotkliwości, czas)
- Działania łagodzące
- Zarządzanie ryzykiem z dostawcami
Rozwijane kompetencje:
Analiza danych ■ Zarządzanie ryzykiem ■ Zarządzanie relacjami z dostawcami ■ Świadomość biznesowa ■ Strategic sourcing ■ Ocena dostawcy ■ Podejmowanie decyzji ■ Krytyczne myślenie ■ Nastawienie na wynik ■ Myślenie analityczne ■ Rozwiązywanie problemów
Co uczestnicy cenią w naszym szkoleniu:
„Bardzo dużo narzędzi, profesjonalne podejście trenera”
„Szkolenie było bardzo inspirujące. Postaram się wykorzystać wszystkie analizy w mojej codziennej pracy”
„Trener bardzo dobrze tłumaczył zagadnienia związane z generowaniem oszczędności – zyskaliśmy wiele cennych wskazówek”
„Szczegółowe podejście do tematu, bardzo dobre materiały szkoleniowe”
„Przydatne narzędzia, szczególnie te związane z zarządzaniem ryzykiem”
„Lean sourcing!”
“Szkolenie bardzo uporządkowało moją wiedzę”
„Trener o bardzo dużym doświadczeniu zawodowym – rozwiała nasze wątpliwości, bardzo dobry kontakt z grupą”
Trenerzy Big Fish dostarczający twardą wiedzą zakupową to osoby aktywne zawodowe związane z zakupami od ponad 20 lub więcej lat. Posiadają doświadczenie w dużych międzynarodowych koncernach, zarządzając zakupami o zasięgu (lokalnym, regionalnym, globalnym). Eksperci z nami współpracujący posiadają praktykę zarówno w zarządzaniu kategoriami pośrednimi jak i bezpośrednio produkcyjnymi. Klientom którzy będą zainteresowani naszymi usługami udostępnimy pełne sylwetki trenerów dedykowanych do danego programu szkoleniowego.